Hate Me, Tender
Solo for Future Feminism lautet der Untertitel von Teresa Vittuccis neuester Arbeit – eine Auseinandersetzung mit Hass und Feminismus. Darin wirft Vittucci einen genauen und neugierigen Blick auf die Jungfrau Maria, eine der wichtigsten und prägendsten weiblichen Figuren judäo-christlicher Gesellschaften. „Gewaltsam sanft“, so könnte man sagen, entwirrt Vittucci das queere Potenzial dieser Ikone, welch die mitfühlende Frau und trauernde Mutter verkörpert und kulturell als Inbegriff von Reinheit, Unschuld und Perfektion gilt. Von der Kirche in ihrer Funktion als Mutter Gottes verehrt, von feministischen Bewegungen wegen der weiblichen Stereotypen kritisiert, die diese Figur hervorgebracht hat, hat die Jungfrau Generationen polarisiert – nicht zuletzt, weil sie eine Frau ist. In ihrem Solo begibt sich Vittucci auf einen zärtlichen Kreuzzug, um die Matriarchin Maria als mächtige Heldin und Botschafterin eines queeren Feminismus zu rehabilitieren, bewaffnet mit einem verletzlichen, mitfühlenden Herzen.
Gefördert von Pro Helvetia.
Zum gesamten Programm
Queer-Festival XTATIC PLEASURES
In her solo Teresa Vittucci cleverly and hilariously elaborates on one of the most crucial and defining female figures in western culture: the Virgin Mary. The Mother of God, who is culturally seen as epitome of purity and innocence, is simultaneously worshipped by church authorities and criticised by feminist movements for the female stereotypes this figure has brought forth. The Virgin has polarised generations – not least for being a woman. With penetrating and tender force Vittucci embarks on a crusade to unravel the queer potential of this biblical figure and deconstruct the fetishisation of virginity. Time to reinstate the matriarch Mary in her potential role as powerful heroine and ambassador of a queer feminism, armed with the weapon of her vulnerable kind heart.
HATE ME, TENDER won the 2019 Swiss Dance Prize and is the first part of Teresa Vittucci's trilogy in praise of vulnerability, where she looks to the narratives of archetypal female figures of the bible as a space for subversion, re-appropriation and reveal. The second part DOOM (premiered at Arsenic summer 2021) a collaboration with Soundartist Colin Self is also available for touring.